Jubileumsföreläsningar

Nykarleby museum firar 70 år med tre historiska föreläsningar i Seminariehuset 17.8.2024 från klockan 15–18.

Gästföreläsare är Ann-Catrin Östman äldre universitetslektor i historia vid Åbo Akademi, historiker Anna Sundelin från Åbo Akademi och Johanna Bonäs, lektor i historia och samhällslära vid Vasa Övningsskola.

Östman festtalar kring österbottnisk kvinnohistoria och Sundelin lyfter fram handel och kvinnlig företagsamhet i kulturen via föremål ur muséets samlingar. Johanna Bonäs lyfter fram ämnet historia som undervisningsämne och på vilket vis kulturläroplanen möjliggör en närmare blick på lokalhistorien.

Tillställningen äger rum i Seminariehuset i Nykarleby, en historisk plats i sig. Aftonen avrundas vid Nykarleby museum i Josef Herlers samlingar med en hyllning till minnet av grundaren av muséet och museiföreningen. Jubileumsföreläsningarna är öppna för alla intresserade och förverkligas med hjälp av våra donatorer och i samarbete med Nykarleby Stad.

Varmt välkomna önskar styrelsen för Nykarleby museiförening